eBUS-sähköbussihanke

Sähköbussit testiajoon Suomen vaativiin oloihin

Rajut vuotuiset lämpötilaerot, talvikelit liukkaineen sekä läpitunkeva kosteus haastavat sähköbussit eBUS-testihankkeessa, joka virallisesti käynnistyi keskiviikkona Espoon Otaniemessä. Ainutlaatuisen hankkeen myötä Espoosta tulee sähköisen joukkoliikenteen koekenttä kolmeksi vuodeksi, kun Veolia Transport uranuurtajana testaa liikennekäytössä useita eri sähköbussivaihtoehtoja.

Pohjoismaiden oloissa ainutkertainen hanke on herättänyt runsaasti kiinnostusta eri puolilla maailmaa. Kaikissa maanosissa toimivalla Veolia Transportilla on jo vuosien kokemus sähköbussiliikenteestä useissa eri maissa, mutta vastaavia testioloja 50 asteen vuotuisine lämpötilaeroineen ei ole ollut missään tarjolla.

VeoliaTransdev -konsernin tekninen johtaja Francois Regembal toi pääkonttorin tervehdyksen sähköisiin hyötyajoneuvoihin keskittyvän ECV-hankkeen ja samalla eBUSin starttiseminaariin viime syksynä.

Regembal muistutti, että sähköinen liikkuminen on paras ratkaisu kaupunkien liikenteestä aiheutuviin ympäristöongelmiin. Siten myös sähköbussi on periaatteessa mitä mainioin tapa edetä kohti päästötöntä kaupunkiliikennettä.

Regembal myönsi, että sähköbussien yleistymisen esteenä ovat olleet muun muassa bussien ja akkujen kalleus, sarjatuotannon puute sekä teknisesti heikommat ominaisuudet esimerkiksi dieselbussiin verrattuna.
- Siksi sähköisen liikkumisen kehittämiseksi uudelle tasolle tarvitaan välttämättä uusia pilotteja ja tutkimusta, Regembal korosti.

Hän ylisti viime vuonna käynnistettyä sähköisen liikkumisen mittavaa EVE-hanketta ja sen liitännäisiä.
- Suomi nousee näiden hankkeiden myötä Euroopan ja itse asiassa koko läntisen maailman kärkimaaksi sähköisen liikkumisen kehittäjänä, Regembal sanoi.
- Jos jokin sähköbussi toimii täällä, niin se melko varmasti toimii muuallakin maailmassa, kiteytti puolestaan Veolia Transport Finlandin toimitusjohtaja Janne Vihavainen.

Caetano eBus

Monipuolinen testihanke

Matkustajat ovat päässeet testaamaan Veolian ensimmäistä sähköbussia loppusyksystä alkaen, kun Caetano 2500 EL-bussi alkoi liikennöidä Espoon sisäistä linjaa numero 11. Tapiola-Matinkylä-Friisilänaukio -reitillä hyrräävä etuvetoinen erikoisuus on lentokenttäbussi-tyyppinen midiversio eli noin 11 metriä pitkä. Huhtikuussa saapuu ensimmäinen täysikokoinen, 12-metrinen BYD-sähköbussi, joka on valmistettu Kiinassa.

Kesällä puolestaan on tulossa käyttöön Hybricon-sähköbussi, joka on ruotsalais-puolalaista valmistetta ja varustettu suomalaisilla European Batteriesin valmistamilla akuilla sekä generaattorilla.

eBUS-hankekokonaisuuteen liittyy myös erilaisia sähköbussin komponentteja ja järjestelmiä testaava eMUULI-hanke, jossa Veolia on vastaavana operaattorina. VTT:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun testikäyttöön rakentama sähköbussi ajaa todellisen liikennerytmin mukaisia reittejä, mutta ilman matkustajia. Tämä hanke puolestaan tarjoaa suomalaisille komponenttivalmistajille ainutlaatuisen tilaisuuden testauttaa tuotteitaan tieteellisen tarkasti.

Kolmiosainen eBUS-hanke liittyy TEKESin (teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus) sekä työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaan ECV-hankkeeseen, joka keskittyy sähköisiin hyötyajoneuvoihin. ECV-hanke puolestaan kuuluu yli puolensadan eri toimijan EVE-ohjelmaan, jonka tavoitteena on sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvän liiketoiminnan kehittäminen Suomessa.

Veolian lisäksi eBUSissa ovat mukana mm. teknologian tutkimuskeskus VTT, Liikenne- ja viestintäministeriö, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL), Espoon kaupunki, Fortum sekä useat laitevalmistajat.