Transdev testaa puupohjaista dieseliä

puupohjadiesel

Transdev Finland Oy on mukana UPM:n puupohjaisen dieselin testauksessa, joka alkaa lokakuussa HSL-liikenteessä Keravan ja Helsingin välillä. UPM BioVerno -dieselin testiliikenteessä Transdev käyttää neljää identtistä Volvo Euro VI -luokan bussia. Testit kestävät vähintään vuoden ajan.

Testihankkeessa ovat mukana Helsingin seudun liikenne (HSL), teknologian tutkimuskeskus VTT, UPM Biopolttoaineet, energiayhtiö St1, Volvo ja Transdev Finland.

VTT ja bussien valmistaja Volvo testaavat kaikki koeajobussit ennen testin alkua, testien puolivälissä ja koeajojen loputtua. Transdev Finland vastaa bussien liikennöinnin ohella bussien kulutuksen ja ajokilometrien seurannasta. Liikennekoeajoissa tutkitaan UPM:n uusiutuvan dieselin vaikutuksia bussin moottoriin sekä päästöjä ja kulutusta verrattuna tavalliseen fossiiliseen dieseliin.

Uusiutuvaa UPM BioVerno –dieseliä on aiemmin tutkittu useissa moottori- ja ajoneuvokokeissa useissa eri tutkimuslaitoksissa sekä liikennekoeajoissa hyvin tuloksin. UPM BioVernon on todettu toimivan parhaimpien diesellaatujen tavoin ja alentavan liikenteen lähipäästöjä merkittävästi.

”Edistykselliset, kestävän kehityksen mukaiset biopolttoaineet ovat Suomelle merkittävä mahdollisuus, sillä ne voivat toimia meille ohituskaistana vähähiilisyyteen. VTT on jo aiemmin testannut kotimaista UPM BioVerno -dieseliä sekä henkilöautoissa että bussin moottoreissa hyvin tuloksin. Nyt aloitettavat bussien liikennekoeajot ovat jatkoa pitkäaikaiselle testiyhteistyölle UPM:n kanssa ”, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.

”Koeajot toteutetaan arvostettujen yhteistyökumppaneiden kanssa. Meistä on erityisen hienoa, että olemme koeajoilla mukana Helsingin seudun liikenteen päästöttömään joukkoliikenteeseen tähtäävässä hankkeessa, jonka yhtenä merkittävänä tavoitteena on siirtyä käyttämään 100 prosenttisesti uusiutuvia biopolttoaineita dieselkalustossaan lähivuosina”, sanoo UPM Biopolttoaineiden myynti- ja markkinointijohtaja Sari Mannonen.

UPM:n uusiutuva diesel laskee kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia fossiilisiin polttoaineiseen verrattuna. Uusimpien tutkimusten mukaan se
laskee myös autoilun lähipäästöjä merkittävästi. Polttoaine valmistetaan selluntuotannon tähteestä mäntyöljystä eikä tuotannossa käytetä ravinnoksi soveltuvia raaka-aineita. UPM aloitti puupohjaisen dieselin tuotannon Lappeenrannan biojalostamolla tammikuussa 2015. UPM BioVerno on suomalainen Avainlipputuote.